Mikä on hammasimplantti?

Hammasimplantilla tarkoitetaan leukaluuhun asennettavaa titaanista valmistettua hampaan keinojuurta. Keinojuuren päälle voidaan asentaa yksittäisiä hammaskruunuja, hammassiltoja tai proteeseita. Useamman implantin avulla voidaan tehdä koko leuan implanttikantoinen silta ja palauttaa purenta täysin hampaattomaan leukaan. Hammasimplantit muistuttavat käytössä eniten omia hampaita ja ovat usein esteettisemmät, kestävämmät ja tukevammat kuin perinteiset irroitettavat proteesit. Vaikka implanttihammas on titaania eikä reikiinny, tarttuu ientulehdus siihen kuten omiinkin hampaisiin ja vaatii siten huolellista puhdistusta omien hampaiden tavoin.

Sopiiko hammasimplantit minulle?

Implanttihoito voidaan tehdä suurimmalle osalle ihmisistä joilta puuttuu yksi tai useampi hammas. On kuitenkin pieni määrä sairauksia, jotka ovat ehdoton vasta-aihe implanttihoidolle. Lisäksi tupakointi, jotkin yleissairaudet sekä pitkälle edennyt ientulehdus eli parodontiitti ovat riskejä hoidon onnistumiselle ja heikentävät hoidon ennustetta. Potilasta informoidaan mahdollisista riskeistä tai vasta-aiheista ja hoitopäätös tehdään näiden perusteella yhdessä potilaan kanssa.

Kuinka implanttihoito etenee?

Useimmiten implanttihoito aloitetaan kun potilas on menettänyt tai on menettämässä yhden tai useamman hampaan, jotka ovat merkittäviä purennallisesti tai esteettisesti. Hoidon suunnittelu aloitetaan usein jo siinä vaiheessa kun hammasta ollaan poistamassa. Hoito etenee usein seuraavassa järjestyksessä:

1. Hampaan poisto

Hampaan poiston jälkeen tulee usein odottaa 4-6 kuukautta ennen kuin keho on muodostanut uutta luuta poistetun hampaan tilalle. Joissain harvoissa tapauksissa hampaan keinojuuri voidaan asentaa jo tässä vaiheessa, joka arvioidaan hammaslääkärin toimesta aina tapauskohtaisesti.

1. Parantuneen alueen tutkiminen kliinisesti ja röntgenkuvilla sekä implanttihoidon suunnittelu

Kun luu on implantoitavalta alueelta kokonaisuudessaan parantunut, tutkii hammaslääkäri vielä suusta implantoitavan alueen sekä naapurihampaiden kunnon. Alueelta otetaan tämän jälkeen 3D-röntgenkuva, jolla saadaan tarkka tieto luun korkeudesta ja leveydestä sekä hoidon kannalta kriittisistä rakenteista kuten hermojen tai poskiontelon sijainnista. Tämän perusteella osataan valita sopivan levyinen sekä pituinen keinojuuri. Samalla saadaan tieto leikkausta edeltävästi, että tarvitseeko alue luusiirteen tai keinoluuta implanttihoidon tueksi.

1. Keinojuuren asettaminen

Keinojuuren asettaminen tehdään tavanomaisen hammashoitotoimenpiteen tavoin paikallispuudutuksessa. Keinojuuria voidaan asettaa leikkauksen aikana yksi tai useampia eikä leikkauksen aikana tunnu kipuja. Hammaslääkäri asettaa keinojuuret paikoilleen sekä tekee tarvittavat hammasharjanteen muovaukset keinoluuta tai potilaan omaa luuta käyttäen jos hoito niin vaatii. Implantoidulle alueelle tulee usein muutamia ompeleita, jotka poistetaan kontrollikäynnillä 1-2 viikon kuluttua. Leikkauksen jälkeen on odotettavissa pientä jomottelua alueella, joka usein hoituu tavanomaisilla särkylääkkeillä. Lisäksi potilas saa antibioottikuurin paranemisen tueksi.

1. Hammasimplantin luutuminen

Leikkauksen jälkeen keinojuuren tulee luutua noin 2-6 kuukauden ajan luun laadusta riippuen, ennen kuin se kestää purennan aiheuttaman rasituksen. Liian aikainen keinojuuren kuormittaminen voi pahimmillaan johtaa hammasimplantin menetykseen.

1. Proteettisen rakenteen valmistaminen

Implantin luutumisen jälkeen otetaan jäljennös yhdestä tai useammasta keinojuuresta. Jäljennös lähetetään hammasteknikolle, joka valmistaa keinojuuren päälle halutun rakenteen, kuten yksittäisen kruunun, sillan tai implanttikiinnitteisen proteesin. Hammaslääkäri sovittaa hammasteknikon valmistaman rakenteen potilaan suuhun ja antaa tarvittavat hoito-ohjeet. Hoidosta riippuen tämän jälkeen saattaa olla vielä yksi tai useampi kontrollikäynti.

Hammasimplanttien mahdolliset komplikaatiot

Implanttihoidot ovat ennusteeltaan usein erittäin hyviä. Pitkäaikaisseurannassa noin 95 prosenttia oikein asennetuista implanteista oli potilailla vielä suussa 10 vuoden kuluttua toiminnallisena. On silti hyvä pitää mielessä, että joka 20. keinojuurihoito on tässä ajassa epäonnistunut. Potilaan omahoidon laiminlyönti, pitkälle edennyt ientulehdus eli parodontiitti ja tupakointi lisäävät komplikaatioiden riskiä.

Hoidon komplikaatioita voivat olla:

-Hampaan keinojuuri jää luutumatta implantoinnin jälkeen. Nykyään harvinainen komplikaatio, mutta joskus keho ei ala luuduttamaan asetettua implanttiruuvia.

-Implantoinnin yhteydessä tehty keinoluusiirre ei muutu omaksi luuksi ja katoaa implantin ympäriltä, jolloin luukiinnitystä menetetään keinojuuren ympäriltä heikentäen hoidon pitkäaikaisennustetta

-Hammasimplanttia ympäröivään ikeneen voi tarttua myös ientulehdus, jolloin puhutaan peri-mukosiitista. Kun tulehdus etenee ikenen alle implanttia ympäröivään luuhun puhutaan peri-implantiitista. Pitkäkestoisena peri-implantiitti alkaa tuhoamaan luuta keinojuuren ympäriltä ja hoitamattomana johtaa implantin menetykseen. Hyvällä omahoidolla voidaan ehkäistä peri-mukosiitin kehittymistä.

-Implantin päälle kiinnittyvä hammaskruunu voi joskus löystyä vuosien varrella, mutta sen kiinnityksessä käytettävää ruuvia voi kiristää uudelleen. Keraamisesta kruunusta implantin päällä voi myös lohjeta pieni pala, joka voi hoitua vain pienellä reunan pyöristämisellä. Joskus koko implanttikruunu joudutaan kuitenkin uusimaan ottamalla uusi jäljennös jo olemassa olevasta keinojuuresta.

Hammasimplantin hinta

Yksittäisen implantin hoitokokonaisuuden hinta alkaa noin 2300 eurosta sisältäen hammaslääkärin tekemän tutkimuksen, röntgenkuvat sekä tarvittavat implantin osat, eli titaanisen keinojuuren sekä implantin päälle tulevan hammasteknikon valmistaman kruunun.

Hoidon kustannuksia nostaa ylimääräiset leukaluuhun liittyvät toimenpiteet kuten luun kasvattaminen hammasimplantin ympärille silloin kun luuta ei ole riittävästi. Yläleuassa poskihammasalueella joudutaan usein nostamaan poskiontelon pohjaa keinoluulla, jotta implanttiruuvi saadaan mahtumaan alueelle.